Denne gjengen har samarbeidet om å lage et kreativt og tredimensjonalt skilt som skal bidra til at aktører i Moss blir et enda bedre vertskap. Fra høyre: Trygve Walle og Cicilie Winter fra PS Press, Anita Theoline Mørck og Carina Marcolin fra Moss i Sentrum, Bettina Gjellan og Tore Braathen fra Storybold, og Kristin Utakleiv fra Moss i Sentrum.

– DETTE SKAL GJØRE OSS I BYEN TIL ET BEDRE VERTSKAP

– Ideen oppstod fordi folk ikke helt får med seg hva som skjer her i nabolaget. Så da ville vi hjelpe til med det og bidra til å inspirere bruken av nærområdet, forklarer Kristin Utakleiv i Moss i Sentrum.

Tekst og Foto: Inger Marie Spange

Vi begynte med å legge ut informasjon på websiden for ganske lenge siden. Men en nettside er ikke nok, så ville vi gjøre noe morsomt ut av den informasjo- nen som finnes der. Derfor satte vi oss sammen med Storybold og med PS Press for å se på hva vi kunne finne ut av sammen. Vi var opptatt av at en informasjonsplakat skulle informere om spisesteder, badestrender, arrangementer og mye annet. Den skulle være pen og kunne gjenbrukes. Vi ønsket også at den skulle skille seg ut i det ellers grå bybildet. Vi har lekt veldig godt sammen og brukt kreativiteten vår, sier Kristin Utakleiv i Moss i Sentrum.

Fant løsningen sammen

– Det var en morsom oppgave, men også en stor utfordring. For det fantes ingen lignende løsninger som var blitt laget andre steder, forteller designer Bettina Gjellan som sammen med Art Director Tore Braathen har stått for den innledende idé- og designprosessen.

Bordtavle3

De to begynte å gå rundt og orientere seg i byen for å se hva som kunne trekke oppmerksomheten vår. – Vi fant fort ut at vi måtte bruke sterke, klare farger. Vi ville heller ikke ha en flat plakat, men noe som var lag på lag og tredimensjonalt. Det skulle være gøy åsepåognoedukunnefålysttilågåbortåkjennepå.Visynes PS Press kom frem til en veldig fin produksjonsløsning. Den er blitt kjempebra, synes jeg, sier Bettina. – Sammen har vi kommet frem til et skilt som er dekorativt og skaper oppmerksomhet, og som ikke ligner på noe annet. Og når jeg sier vi, så mener jeg

alle, for alle har vært veldig delaktige her. Og ingen av oss ville kommet frem til akkurat dette på egenhånd, avslutter Trygve Walle i PS Press, som sammen med Cicilie Winter har stått for planlegging og produksjon av skiltet som er ment for innendørs bruk og er laget av amerikansk eikefinér av høyeste kvalitet, med mer tradisjonelle skiltmaterialer som er pålimt for å gi den tredimensjonale effekten.

La skiltet bli vårt nye verktøy

Kristin håper at plakaten kan bli et godt verktøy. «Hvis vi ønsker å endre temaene før neste sommer, går det helt fint. Så denne kan bli verktøyet vårt til å bli enda bedre kjent med nærområ- det vårt. Når folk spør hvor de kan finne informasjon om det ene eller det andre, kan de vise til plakaten her i butikken, i resepsjonen på hotellet eller på kommunetorget. Den finnes i en stor veggmodell og en liten bordmodell, så den passer godt inn de fleste steder», sier Kristin. Hun mener at alle bedrifter, serveringssteder, butikker og hoteller bør ha denne plakaten for å kunne bli gode verter både for de som bor her og de som kommer på besøk.

«Hva skjer hvis du klikker på disse QR-kodene?» spør noen. «Da kommer du direkte til ’Hva skjer’-kalenderen, hvor du finner infor- masjon om det meste av arrangementer, aktiviteter, konserter og events, samt tips til turer, badesteder, overnattingssteder, kafeer, restauranter og kultursteder. Alt som skjer rundt omkring i Moss og regionen vår», forklarer Kristin.