BYGGFAKTA: En global bedrift i Moss
Det startet i Sverige i 1936, da et enkelt sykkelbud syklet rundt og spredde verdifull informasjon om aktuelle byggeprosesser. I 1969 kom konseptet til Norge, og i dag, 50 år senere, er det fortsatt samme konsept som ligger til grunn for Byggfakta sin unike forretningsmodell.
Etter olje og gass er bygg – og anleggsbransjen den klart største bransjen i landet vårt.
Byggfakta kartlegger prosjekter innen bygg og anleggsmarkedet og formidler denne informasjonen til sine kunder.
– Prosessen har egentlig vært den samme fra dag én. Vi samler inn informasjon om prosesser før de er i gang. Kort fortalt er vår jobb er å fortelle de som jobber i bransjen om hvem, hva og hvor det bygges, slik at kjøpere og selgere kan knyttes sammen, sier marketing manager i Byggfakta, Tuva Viktoria Tiller.
Leverandør av prosjektinformasjon
Byggfakta teller i dag over 50 medarbeidere og har hovedkontor i M6 bygget på Verket i Moss. Bedriften bistår både offentlig og privat næringsliv, og leverer prosjektinformasjon til bygg – og anleggsbransjen i hele Norge, en tjeneste som har blitt stadig mer ettertraktet ettersom at årene har gått.
Tiller trekker frem hotellet som nå skal bygges på Verket som et eksempel.
– Vi kartlegger alle aktørene som er involvert i prosjektet, alt fra tiltakshaver, arkitekt, rådgivende fag og entreprenører. Tanken er at alle som jobber mot dette prosjektet, skal vite hvem de skal komme i kontakt med for å selge produkter og tjenester.
Relasjonsbygging som grunnsten
– Vi jobber på samme måte som før, men har endret innpakning. Alle våre kunder har en egen digital plattform, skreddersydd til deres segment. Vi tilbyr også prosjektdatabasen SMART og flere ulike analyseverktøy.
Byggfakta har 15 rapportører som til sammen utfører nærmere 2000 intervjuer i uka. I snitt fanger de opp 500 nye og oppdaterte prosjekter i uka på bakgrunn av disse intervjuene.
For det viktigste er fortsatt å prate med folk og danne relasjoner.
– Takket være våre flinke rapportører fanger vi opp prosjekter fra tidlig fase og følger prosjektene etter hvert som de utvikler seg – og til prosjektene er ferdigstilt. Informasjonen vi får inn er helt unik, sier Tiller.
Kvinnetungt på nysalg
I mange salgsorganisasjoner er det ofte stor mannlig dominans. Hos Byggfakta er tendensen motsatt. Her er nysalg-teamet sterkt kvinnedominert, noe som rett og slett er litt uvanlig i denne bransjen.
– Derfor er det ekstra gøy at alle vi har rekruttert i det siste har vært kvinner. Det er en spennende og viktig bransje. Og det er vel derfor stadig flere kvinner søker seg hit, forteller leder på nysalg, Kari-Anne Kristensen.
– Vi er en fremoverlent bedrift i konstant utvikling. Vi trenger alltid gode selgere, og gjerne folk med erfaring fra bransjen. Men du trenger ikke å kunne alt om bygg for å jobbe hos oss, smiler hun.
Fakta
Byggfakta er en del av Byggfakta Group, med morselskap i Sverige.
I fjor gikk bedriften på børs i Stockholm. Flere oppkjøp av tilsvarende tjenestetilbydere i Storbritannia, Spania, Portugal, USA, Australia og Tsjekkia gjør at bedriften er en del av et globalt konsern.